Gultņi ir viens no galvenajiem izgudrojumiem, kas ir ietekmējuši nozares attīstību. Vienkāršākais gultnis sastāv no diviem gredzeniem, kas ievietoti viens otrā un paredzēti rotējošas vārpstas atbalstīšanai un virzīšanai.

Pamata gultņu veidi

Visus gultņus var iedalīt divās galvenajās grupās – ritošie un vienkāršie gultņi. Pirmās konstrukcijas sastāv no:

  • divi gredzeni – ārējie un iekšējie;
  • bumbiņas;
  • atdalītājs, kurā ir ievietotas bumbiņas.

Uzmavu gultņi ir konstruēti šādi:

  • ārējais būris;
  • iekšējā uzmava, kas izgatavota no materiāla ar zemu berzes koeficientu, piemēram, teflonu (PTFE).

Uzdevums, kura risināšanai ir paredzēti jebkura veida gultņi, ir samazināt berzi starp vienības rotējošām un stacionārām vienībām. Tas ir nepieciešams, lai samazinātu berzes enerģijas zudumus, daļu sildīšanu un nodilumu.

Vienkārši gultņi

Šī vienība parasti tiek izgatavota no metāla izgatavota masīva atbalsta veidā. Tajā tiek izveidota caurums, kur ievieto buksi vai ieliktni, kas izgatavots no materiāla ar zemu berzes koeficientu.
Lai uzlabotu šīs vienības efektivitāti un samazinātu berzi, tajā tiek ievadīts šķidra vai blīva smērviela. Tas izraisa vārpstas atdalīšanu no bukses ar eļļas šķidruma plēvi. Slīdgultņa darbības parametri ir atkarīgi no šādiem parametriem:

Šajā mezglā iekļauto vienumu lielums.
Vārpstas griešanās ātrums un uz to krītošo slodžu lielums.
Tauku blīvums.
Gultņu eļļošanai var izmantot jebkuru viskozu šķidrumu – eļļu, petroleju, emulsijas. Dažos vienkāršo gultņu modeļos eļļošanai tiek izmantotas gāzes. Papildus uzskaitītajiem materiāliem tiek izmantoti arī cietie smērvielas, dažreiz tos sauc par smērvielām.

Dažiem gultņu dizainiem ir piespiedu eļļošanas sistēma.

Rullīšu gultņi

Šāda veida gultņos slīdošo berzi aizstāj ar ritošo berzi. Šis risinājums ievērojami samazina berzi un nodilumu.
Rullīšu gultņi ir dažādu dizainu un izmēru. Bumbas, veltņus, adatas var izmantot kā revolūcijas ķermeņus.

Lodīšu gultņi

Lodīšu gultņi ir visizplatītākais gultņu veids. Tas sastāv no diviem gredzeniem, starp kuriem ir uzstādīts būris ar iepriekš uzstādītām noteikta izmēra bumbiņām. Bumbas pārvietojas pa rievām, kuras ražošanas laikā tiek rūpīgi sasmalcinātas. Patiešām, lai gultnis darbotos pareizi, ir nepieciešams, lai bumbiņas neslīdētu, un tajā pašā laikā tām ir ievērojams atbalsta laukums.
Atdalītājs, kurā ir ievietotas lodītes, nodrošina precīzu to atrašanās vietu un izslēdz jebkādu kontaktu starp tām. Ražotāji ražo produktus, kas aprīkoti ar divu rindu separatoriem.
Šīs klases gultņi tiek izmantoti ar diezgan mazu radiālo slodzi un lielu darba vārpstas apgriezienu skaitu.

Rullīšu gultņi

Šīs klases gultņos dažādas formas veltņi tiek izmantoti kā revolūcijas ķermeņi. Tie var būt kā cilindri, sagriezti konusi utt. Ražotāji ir apguvuši plaša spektra veltņu gultņu ražošanu ar dažāda izmēra gredzeniem un apgriezienu virsmām.
Konusveida rullīšu gultnis tiek izmantots, lai darbotos daudzvirzienu slodžu (aksiālās un radiālās) un liela vārpstas ātruma klātbūtnē. Strukturāli rullīšu gultnis ir līdzīgs lodīšu gultnim. Tas sastāv arī no diviem gredzeniem, būra un veltņiem.

Starp citu, lai atvieglotu dizaineru dzīvi, ir izstrādātas un veiksmīgi izmantotas gultņu rokasgrāmatas, kurās izklāstīti gultņu mezglu aprēķināšanas principi, norādīti pašu izstrādājumu izmēri un pievienotās daļas, piemēram, kontaktdakšu izmēri.

Tauki

Gultņu kalpošanas laiku nosaka rites elementu un gredzenos izvietoto brauktuvju nodilums. Lai pagarinātu gultņu kalpošanas laiku, tiek izmantota smērviela, tā var būt šķidra, piemēram, darbgaldu pārnesumkārbās, vai smērviela (cieta).

Papildus gultņu daļu nodilumam svarīga loma ir arī darba temperatūrai montāžā. Tā rezultātā var notikt nevienmērīga termiskā deformācija. Tas var izraisīt biežāku slīdēšanu un materiāla, no kura tie izgatavoti, cietības samazināšanos.

Ražotāji ražo gultņus ar slēgtiem sprostiem. Šādos izstrādājumos pat ražošanas posmā tiek uzklāts ciets smērviela, kas garantē visu resursu izstrādāšanu.

Parasto gultņu veidi
Vienkāršā gultņu klasifikācija

Šāda veida produktus var iedalīt šādos galvenajos veidos:

  • Viena un daudz virsmu.
  • Ofseta virsmas.
  • Radiāls.
  • Aksiāls.
  • Radiālā vilce.

Turklāt gultņus var atšķirt pēc konstrukcijas:

  • Viengabala, tos sauc par buksēšanu.
  • Noņemami, tie sastāv no divām galvenā korpusa daļām un tā pārsega.
  • Iebūvēti pēc to dizaina, tie veido vienotu veselumu ar kustības ķermeni.

Mēs nedrīkstam aizmirst par naftas piegādes punktu skaitu. Ir viena un vairāku vārstu gultņi. Papildus iepriekšminētajām klasēm var izsaukt vēl vienu – ja iespējams, gultņu korekcijas.

Vienkāršs gultņu dizains ir vienkāršs. Struktūra var ietvert divus gredzenus. Darbības laikā viens no tiem (iekšējais) pagriežas. Revolūcijas ķermeņu vietā šāda veida ierīcēs tiek izmantotas bukses, kas izgatavotas no berzes materiāliem. Efektivitātes uzlabošanai gultnēs tiek iesūknētas smērvielas.

Ir divu veidu uzmavu gultņi – hidrostatiskie un hidrodinamiskie. Pirmā veida izstrādājumos eļļošanu piegādā no eļļas sūkņa. Pēdējie šajā ziņā ir ērtāki, viņi paši var darboties kā sūknis. Smērviela ieplūdīs tajās, pateicoties spiediena atšķirībai starp tā sastāvdaļām.

Vienkāršajiem gultņiem var būt sfērisks, vilces un lineārs dizains. Pirmie gultņi tiek izmantoti tajās vienībās, kurās dominē zems vārpstas ātrums. Šīs gultņu konstrukcijas galvenā priekšrocība ir spēja pārraidīt rotāciju pat ar ievērojamām vārpstu novirzēm.
Vilces gultņus izmanto darbam, kur dominē sānu spēki. Diezgan bieži tie tiek uzstādīti turbīnās un tvaika dzinējos.
Lineārie gultņi darbojas kā vadotnes. Starp citu, to iezīmi var saukt par nepārtrauktu darbību pat ar pastāvīgiem radiālajiem spēkiem.

Related Articles